BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, July 2, 2008

d.e.b.a.t papa & son



Huhuhu..semlm aku tgk rancangan "LIVE" debat antara DSAI & DASC kat tv9..ye la..umah aku xde astro..pa aku xkasik langgan. Dia kate cukop je la ngn tenet yg ade. Sepatotnye semlm aku janji ngn kae,aja & ngoh nak kuar. Aku janji nak kuar dlm kul 9lbh...skali smpi abis debat tuh, aku dah rase malas nak kuar. Kae ajak kuar kul 9. Kul 10, dia anto sms kate xde mood dh. Lg elok, xyah ler berharap ngn aku nih. Ngoh plak suh aku amik dia pas citer sindarela. Aja plak mate dah rabak tggu aku. Naseb ler bleh kawan cam aku..hahaha!! Pendek citer, aku dah pose kuar mlm selama 4mlm dah..baek kan aku?

Oklah..berbalik pd rancangan debat semlm. Honestly aku kate,"Aku penyokong setia DSAI!!". Pada korang yg bace blog aku & x berpihak lgsg ngn DSAI, ikut ske korg ler nak kutuk amende yg aku taip.Aku nyer blog, aku nyer ske r. Aku x mintak duit & tenaga dr korg utk mtk bace amende ketidakpuashatian aku kat KERAjaan skrg.



Aku skrg tertanya², psl ape KERAjaan anto kambeng itam utk berdebat ngn serigala? Ye la..bak kate citer WANTED,"Don't send a lamb to kill a wolf!". Psl ape bukan Pak Dolah @ Abg Najib sendrik yg berdebat ngn DSAI? Ke mane diorg? Xkan Pak Dolah dah TIDORRR kot?

Aku amat tertarik ngn pusingan ke2 debat yg mane... Menteri Penerangan DASC menyerang peribadi DSAI. Ape kes nak serang² peribadi org nih? DSAI ilek jer jawab,"Nih bukan debat saya & sedare shabery." Menurut DASC, perjanjian IPP yang membebankan Petronas hari ini dipersetujui dimasa DSAI menjadi Menteri Kewangan.

DASB tuduh DSAI mencanangkan agenda populist, DASC kata sekiranya harga minyak diturunkan, kadar inflasi akan naik jauh lebih tinggi sepertimana yang berlaku di Venezuela, Iran dan Arab Saudi. Masalahnye skrg, DSAI kate nak turunkan inflasi secare berperingkat. Pastu plak..minyak negara Malaysia dah ler RM2.70, inflasi tinggi. Venezuela, harga minyak RM0.15, inflasi tinggi.DASC nih paham ke idok pasal ekonomi? Dulu mase skolah² dulu ade x blajo psl ekonomi asas? Tau x inflasi tuh ape?

Menepis tuduhan DASC itu, DSAI mengakui bahawa kontrak IPP ditandatangani semasa beliau menjawat Menteri Kewangan. Walaubagaimanapun DSAI berkata Pengarah Tenaga Nasional Berhad Ani Arope pada masa itu menyokong penuh bantahan Kementerian Kewangan dibawah DSAI terhadap isi kandungan perjanjian IPP yang dipersetujui oleh Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.

Aku paling suke bile DSAI hentam DASC ngn kenyataan nih,"Baiklah, itu apa yang terjadi pada 1988, tetapi sekarang sudah 2008, apa yang KERAjaan BN buat? Bukankah kenaikan harga minyak secara inflasi hari ini adalah preskripsi IMF?"

Aku mmg gelak kaw² time nih. Yela, ape kes DASC sebok duk ungkit kesah thn 1974,1988,time Tun Razak tubuhkan Petronas..bla..bla..bla..Tuh kesah lame la brader. Yang lepas tuh lepas ler. Nenek moyang ko sendrik pon kate,"Barang yg lepas usah dikenang."Che bek tul ko nih. Blajo tinggi², soklan dak drjh 1anggur skolah tamil pon bleh jawab. Pastu plak nak citer psl thn 2015, alamOOK! jaoh lg tuh. Ntah idop ke mati kite seme mase tuh. Dah ler kiamat makin dekat nih. Ko x takot ke?..Hahaha!!

Kata DSAI, dengan pendapatan berbilion ringgit dari harga minyak yang naik, serta penjimatan wang jutaan ringgit dari kebocoran, mengapa KERAjaan susah sangat hendak ambil RM1 bilion (kurang RM0.50 seliter) sebagai subsidi bagi meredakan beban rakyat? DSAI dah mintak secara baik dan ikhlas dah tuh. 50sen jer brader, xkan nak mengira kot. Korang dah kije best², gaji riban² mmg ler xkesah sgt harga minyak nak nek smpi tahap dewa skalipon. Korang xpikir ke ape yg terjadi kat rakyat² luar sane yg tahap ekonomi dia mmg bukan kais pagi,mkn pagi dah, tapi kais pagi stok mkn tuk 2 ari. Haish..tuh seb bek 2 ari, kalo seminggu?..xke mati kebulor anak bini kat umah?...Xkan nak biar rakyat KREK² ACAP² masok rancangan BERSAMAMU. Makan siput che bek, minom air ujan,guna pelita(minyak jgk tuh). Bina skolah beribu², tp x semua rakyat mampu nak anta anak pegi skolah la brader. Kalo skolah pon, nak bayar yuran pon tertangguh².Uniform ngn kasut jgn cakap ler.

Ntah ler...ape yg bleh aku kate, KERAjaan skrg byk untungkan kroni² & kepentingan sendrik. Xkesah ler rakyat ko mati kebulor ke, kempunan ke, bom ke, liwat ke, tembak ke, racun arsenik ke...janji aku & kroni bleh idop bahgiye aman & damai kat dunia (ana yang punya!), bleh shopping KREK² ACAP² kat oversea. Sekian, terima kaseh.

2 comments:

green apple said...

hmmm....was checking my technorati pastu ternampak u link me in.

Thanks.:)

fasury said...

welkam..ske bace blog akak..klako!

telus & dulitaik ape org kate..heh heh heh..:D