BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, June 17, 2009

"panas...panas...,"kata ifa raziah

"Kak, dah habis ke bath towel? Tak hantar ke camner? Saya cari dlm almari xde satu pon", nada si Kurang Ajar sedikit tggi dr volume biasa.

"Eh! Hantar jer td. Ada dlm almari". Pandang ke arah hem.
"Tak hantar ke Kak?", hem dlm nada confused.

"Hantar, ade dlm almari tuh". Gelisah.
"Takpe, Kak pegi tgk ade ke tak?", hem berkata untuk menyapu jubo ambil hati si Kurang Ajar sambil memaki didlm hati.

"Saya dah cari td. Dah 2 minggu tak ade nih. Jgn smpi saya bwk ke pihak atasan baru nak ambil tindakan!", nada semakin tggi dan lebih ke arah mak bapak tak ajar cara sopan-santun. Kemudian terus blah ke pantri.

"Huh!" Hem menjeling ke kepala separa botak si Kurang Ajar.
"Jangan layan Kak, biar dia. Jgn cara", kata sikret admirer hem dlm nada berbisik pd anak buah hem. sejuk hati hem..auwww

Hem cukop tersentap sbenonye. Hem tak kesah kalo nak tegur kesalahan, beri arahan @ apa saje kat anak buah hem. Tapi, tak pandai ke nak kuarkan intonasi mengikut keadaan? Jangan hentam keromo je.

Kemane hilang budibahasa? Jgn pikir u pangkat tggi, u boleh suke hati nak naikkan nada suara sedangkan mendenye cukop remeh. Perkataan TOLONG cukop mudah. Dari pra sekolah hingga universiti, takkan u tak diajar perkataan TOLONG? BODOH BEBENAR!!

Tak perlu nak susun ayat berjela2 kerana nak minta bath towel. Bagitau je la mcm nih, "Kak, minta tolong hantarkan bath towel, saya tgk takde dlm almari." Kan mudah. Tak perlu nak naikkan nada suara, tak perlu ambil perhatian org ramai yg tiba2 terdiam smbl mata tertumpu tepat pd mangsa & tak perlu nak tunjuk kuasa veto u.

Sekarang hem dah hilang respect ngn si Kurang Ajar. Walaupun muda dan berkuasa veto, tapi kalo tak pandai nak hormat org tua yg bekerja mengikut jari telunjuk, TAKDE MAKNENYE kuasa veto uols tuh. Hem sendrik, position as ketua unit, masih berfikir panjang kiranya nak bagi arahan untuk anak buah hem yg lebih tua.

Pada si Kurang Ajar, kalo nak suruh org hormat pd kita, kita sendr
ik kena pndi hormat org. Anak buah u pon tak hormat u, berbunyi dibelakang u, hah! ape cer?. Tinggi manepon pangkat u, banyak mane pon harta u, tuh seme pinjaman dan nikmat dunia. Jangan nak tindas org dibawah, sebab kita tak tau amende yg akan terjadi akan datang. U ada anak bini, u kena pikir, nanti anak2 u takkan semua akan berjaya mcm u. Kiranya berjaya, Alhamdulillah. Tapi walau sebahagia manapun kehidupan u, tak mustahil Allah tarik sekelip mata. TITIK.


menikmati wajah mu lg best dr si Kurang Ajar..huhuhu

p/s:pd enche A*****, makaseh kerna memahami..;)

4 comments:

K H A Z I N A T U L A S R A R said...

sape laki ni,

dh, jgn sombong ngn org bawah, nnt dsumpah seranah= doa yg tak best..

fasury said...

suetie dear~betOl..betOl..betOl..beta setuju denGan kOmen tuan hamba..hahaha!!

seOrG doc yG kurenG budibahasa..huhuhu...

rOhock said...

sapu jubo sape?ekekeekek...

fasury said...

rOhOck~mOnGGenG ayam celOp tepOm...hahaha!!